صفحه اصلی / مقاله / انواع روش های برشکاری
۲۸ آبان ۱۴۰۱
تاریخ آخرین بروزرسانی : 28 آبان, 1401

انواع روش های برشکاری

نویسنده : نمای من

برشکاری یکی از روش های پرکاربرد در صنایع می باشد، که از طریق آن قطعات فلزی مورد نیاز برای اهداف مختلف تأمین می شوند. انواع روش های برشکاری بر روی فلزات مختلف اعم از آهن، فولاد و آلومینیوم با استفاده از ابزار، دستگاه ها و ماشین آلات مختلف صورت می گیرد.

عوامل مختلفی برای انتخاب بهترین روش برشکاری ورق وجود دارند همانند: ضخامت ورق، هزینه پروژه، دقت و کیفیت محصول نهایی، سرعت انجام کار، صرفه اقتصادی و…

برای اینکه بتوانیم بهترین روش برشکاری را با امکانات و شرایط کار هماهنگی داشته باشد را انتخاب کنیم، در ابتدا باید انواع روش های برشکاری را بشناسیم. انواع روشها برش ورق عبارتنداز:

  • فرز
  • پلاسما
  • لیزر
  • آلتراسونیک
  • برش با دستگاه واتر جت
  • برش شعله ای
  • جت سیال ساینده
  • تخلیه الکتریکی
  • برش با تیغه

انواع روش های برشکاری

روش های برشکاری را می توان از دیدگاه متعدد دسته بندی کرد. به عنوان مثال: روش های سنتی و مدرن، روش های دستی و مکانیکی و روش های سرد و گرم می باشند. که ما در این صفحه انواع روش های برشکاری را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

همچنین که طی آن ورق ها، میله ها و شمش های فلزی با استفاده از ابزار مختلف و طی فرآیندهای متفاوت و قطعات کوچکتر تقسیم می گردد. هدف از برشکاری ایجاد قطعات فلزی مورد نیاز برای ساخت وسایل مختلف می باشد. از آنجایی که ویژگی های فیزیکی و شیمیایی با هم تفاوت هایی دارند، انواع روش های برشکاری مورد استفاده برای برش آن ها متفاوت می باشند.

برشکاری فلزات به روش سنتی و مدرن

برشکاری فلزات به روش سنتی را می توان به سوراخکاری، فرز کاری و تراشکاری، سنگ زنی و سمباده زنی و… اشاره کرد. و در روش سنتی برش فلزات را می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اما در روش برشکاری مدرن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برشکاری فلزات(هواگاز): این روش به وسیله مشعل، گاز استیل و اکسیژن انجام می گیرد و برش را انجام می دهد. به این صورت است ک ه حرارت و گاز استیلن از مشعل به فلز داده می شود و سپس اکسیژن دمیده می شود و در نتیجه داغ و عمل برش انجام می شود.

برشکاری فلزات(پلاسما): قطعه فلزی به وسیله ی یک مشعل برش داده میشود. پلاسما به اندازه ای گرم است که هر قطعه ای را با هر ضخامتی می تواند برش دهد. در این روش برش به وسیله ی یک قوس الکتریکی و یک نازل انجام می گیر و منجر به ذوب فلز می گردد.

برش لیزر: در این روش از اشعه ی لیزر برای برش اجسام مورد استفاده قرار می گیرد. برش به وسیله لیزر خروجی کار بسیار تمیزی دارد و از ظرافت بالایی برخوردار است. حتی پیچیده ترین قطعات فلزی را نمی توان با روش های دیگر برش داد اما به وسیله لیزر می توان این کار را انجام داد.

برشکاری واترجت: در این روش با استفاده از فشار آب فلزات را بسیار دقیق برش می دهند. و کیفیت لبه ها در این روش حتی از برش لیزر هم بهتر می باشد. به علت اینکه تنش گرمایی برای فلز ایجاد نمی کند. این روش برای هر نوع فلزی با هر ضخامتی کاربرد دارد.

برشکاری ورق با گیوتین: برای برش ورق های فلزی بصورت سریع و بهینه از این روش استفاده می شود که بسیار تمیز و چهار گوش انجام می شود. همچنین برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیم فاصله تیغه ها، دستگاه مجهز به CNC می باشد.

انواع روش برشکاری سنتی،مدرن

ما در این صفحه علاوه بر روش های برشکاری شما را با خرید انواع سانترال تورچ آشنا می کنیم. برای اطلاع از انواع سانترال ها می توانید بر روی وبسایت کلیک کنید.

روش برشکاری سرد و گرم

متداول تری روش های برشکاری فلزات که در صنایع مختلف از آن بهره می بریم شامل دو دسته برشکاری سرد و گرم می باشد. که ما در ادامه بیشتر با این روش آشنا می شویم.

در برشکاری گرم از تجهیزاتی استفاده می شود که باعث بالا رفتن دمای فلز می گردد و به این ترتیب می توان فلزات را برش داد. نکته اساسی در این روش این است که به هیچ وجه نباید فلز مورد نظر را تغییر حالت داد، چه فیزیکی و چه شیمیایی. بنابراین دقت در این انتخاب روش برش می تواند بر کیفیت محصول نهایی، تأثیر چشم گیری داشته باشد. استفاده از روش گرم علاوه بر مزایا دارای معایبی هم نیز می باشند که عبارتنداز:

  • ایمنی پایین
  • تغییر ساختاری در محل برش
  • تولید گاز و مواد سمی

اما برشکاری سرد در شرایطی که دمای فلزات در حالت تعادل با محیط باشد، اصطلاحا می گویند برشکاری سرد انجام گرفته است. تجهیزاتی مانند قیچی، گیوتین، اره در این روش کاربرد دارد. البته این تجهیزات باعث افزایش دمای فلز نمی شوند. در این روش مزایایی زیادی دارد که شامل:

  • عدم تولید گازهای سمس و آلاینده
  • پرتی کم
  • حفظ خواص فلز
  • سرعت برشکاری
  • انعطاف برشکاری به لحاظ شکل و طول
روش برشکاری مکانیکی، دستی

روش برشکاری بصورت دستی و مکانیکی

به عملیات بریدن ورق فولادی به قطعات کوچکتر با استفاده از انواع روش های مکانیکی و دستی برشکاری ورق آهن می گویند. و یکی از شیوه های برشکاری مکانیکی قیچی کاری است. در این روش با استفاده از قیچی می توان انواع میله، شمش، ورق سیاه، گالونیزه، رنگی و… را به قطعات مورد نیاز برش داد.

روش برشکاری با استفاده از ورق به گونه ایست که دو تیغه قیچی در طرفیت قطعه قرار گرفته است سپس با اعمال نیروی ماشین یا دست و با نزدیک شدن دو تیغه، قطعه مورد نظر به دو نیم تقسیم می گردد. قیچی ها دارای سه نوع متفاوت قیچی، قیچی اهرمی و قیچی ماشینی که خود به دو دسته مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم بندی می شوند، می باشند.

1.قیچی دستی:

برش ورق های فولادی با ضخامت کم و در حدود 1.5 میلی متر را می توان با استفاده از قیچی دستی انجام داد. به طور خلاصه قیچی های دستی دو نوع چپ بر و راست بر دارند. ولی از نظر ساختمان و کاربرد به 6 نوع تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر هستند:

  • قیچی با تیغه های باریک منحنی
  • با تیغه های پهن و خمیده
  • قیچی با تیغه های صاف و باریک
  • با تیغه های پهن و صاف
  • با یک تیغه پهن و یک تیغه باریک
  • قیچی با یک تیغه دوبل و یک تیغه باریک

2.قیچی ماشینی:

این نوع قیچی اغلب برای برشکاری های طول و یا قطر زیاد کاربرد دارد، که به دلیل اعمال نیرو به صورت مکانیکی، عملیات با سهولت انجام می گیرد. قیچی های گیوتین و قیچی گردبر ماشینی از زیر مجموعه های این روش می باشد.

  • قیچی گیوتین ورق بر: این نوع قیچی اغلب ورق های با طول بالا را برش می دهد. عملکرد این نوع قیچی به این صورت است که تیغه پایینی آن ثابت و به میز متصل است و تیغه بالایی با زاویه 1 تا 6 درجه عمودی حرکت می کند. و نیروی حرکتی این لبه از مکانیزم فشار روغن هیدرولیک تأمین می گردد.
  • قیچی گردبر: برای برشکاری های دایره ای شکل می توانید از قیچی گردبر استفاده نمود. این نوع قیچی می تواند ورق های فولادی تا ضخامت 6 میلی متر را برش دهد. همچنین زاویه برش آن برابر با 50 میلی متر می باشد.
انواع روش های برشکاری

فروشگاه تکنوولد شما را در این صفحه با انواع روش های برشکاری آشنا کرد. یکی دیگر از روش هایی که ما می خواهیم شما کاربران گرامی آشنا کنیم، روش جوشکاری آرگون می باشد. برای کسب اطلاعات می توانید بر روی وبسایت کلیک کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
درباره نویسنده :
نمای من
نظر دهید بخش های مورد نیاز * مشخص شده اند
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد